Hvad er en beboerrepræsentation?

Har I brug for en husorden eller måske en forklaring på husleje, regnskab, budget og vedligeholdelse? Eller har I brug for at kunne klage over nogle af de andre beboere? Så kan I med fordel oprette en beboerrepræsentation. Læs mere om det i opslaget her.

Har I brug for en husorden eller måske en forklaring på husleje, regnskab, budget og vedligeholdelse? Eller har I brug for at kunne klage over nogle af de andre beboere? Så kan I med fordel oprette en beboerrepræsentation. Her skabes en samling af lejere som i fællesskab får en større mængde indflydelse på ejendommen, udlejer og drift. Med sådan en gruppe kan der forhandles med udlejer, og der oprettes en måde, hvorpå der skabes mulighed for at diskutere store emner i fællesskab. Ofte er det nemlig ikke bare dig, der er træt af lejligheden 4.TH, men faktisk hele ejendommen. De fleste store lejeboligmål har allerede en veletableret repræsentation, men det er altså også muligt for selv de mindste ejendomme at vælge sådan en gruppe. 

Hvorfor en beboerrepræsentation?

Formålet er umiddelbart at give lejende beboere mere indflydelse. Det handler altså om at lave en forsamling som varetager lejernes interesser over udlejer, og dermed skabe et større og mere konstruktivt samarbejde med mellem udlejer og lejer. Med repræsentanter ved du som lejer, hvem du skal gå til, hvis du har spørgsmål til ejendommen, om det handler om administration eller husorden. 

Situationer hvor du kan have brug for beboerrepræsentationer

  • Hvis du/I ønsker større indsigt i regnskab, budget og huslejestigninger eller jeres udgifter til el, vand og varme

  • Hvis du/I gerne vil have en større indflydelse på vedligeholdelse, rengøring og istandsættelse

  • Hvis du/I mener, der er brug for en husorden eller revidering deraf, for eksempel om tidspunkter for fest og ro

  • Hvis du/I har brug for en sted, hvor I kan klage over andre beboere

  • Hvis du/I ønsker oprettelse af en vedligeholdelseskonto - her kan der kræves 250 kroner årligt per ejendom

  • Hvis du/I ønsker en gennemgang af arealer, både ejendommes bygninger men også udearealer

  • Hvis du/I ønsker indblik i hvem der ejer ejendommen, og hvem der administrerer den

  • Hvis du/I blot ønsker et sted, hvor I kan holdes orienteret og komme med de spørgsmål, der må være, når man er lejer i en ejendom 

Hvordan oprettes en beboerrepræsentation?

Hvis du vil oprette en beboerrepræsentation kræver det, at der findes mindst seks lejeboliger under samme ejer, som også er din udlejer. I skal altså bo i en ejendom med seks eller flere lejemål. Her er det ligegyldigt, om udlejer ejer ejerlejligheder eller andelsboliger. Hvis du bor i ejendomme, hvor der ikke er seks boliger, har flertallet af lejere samme rettigheder som en beboerrepræsentation har i større boliger. Repræsentationen oprettes gennem et beboermøde, hvor et minimum af halvdelen af lejere skal være repræsenteret, og at et flertal i denne gruppe stemmer for en beboerrepræsentation. Det kan også laves en skriftlig afstemning fra alle lejere. 

Når en repræsentation er oprettet kan alle medlemmer indkalde til møde. Ved det første møde skal der udvælges beboerrepræsentanter, som sikrer afholdelse af møder og arbejde. I ejendomme med under 13 boliger behøves kun én repræsentant. Over 13 boliger kræver 3 beboerrepræsentanter.  

Ifølge lejelovens kapitel XI, skal møder indkaldes med otte dages varsel og i form af et opslag, eller brev, som sikrer, at alle får mulighed for at se opslaget og deltage. Her er det også vigtigt, at udlejer bliver informeret gennem et brev. Ender man i den situation, at udlejer ikke er interesseret beboerrepræsentation, kan lejere lave indsigelser og klage. Det er en grundlæggende ret igennem lejeloven, at man må oprette en repræsentation. 

Det hele handler om sammenhold

En enorm fordel ved en beboerrepræsentation er sammenholdet, det skaber. Du er nemlig ikke alene. Gennem oprettelsen skabes der et naturligt sammenhold og fællesskab mellem alle interesserede lejere i ejendommen. Der er stor mulighed for at lære hinanden at kende, arrangere dage hvor I for eksempel i fællesskab ordner haven, kælderen eller opgangen. Det kan også give rig mulighed for en tour de chambre, eller en årlig sommerfest i haven. Når I får skabt et sammenhold bliver det også nemmere at italesætte de spørgsmål og problemer, I kan have. Du behøver altså ikke længere alene klage til lejligheden 4.TH. I stedet har du mulighed for at undersøge, om andre står med samme problem som dig, og som en fælles repræsentation, kan i gå til udlejer og løse problemet.

Søger du bolig? Søg blandt 6000+ ledige lejeboliger i hele Danmark
Søg lejebolig her
Envelope info@husvild.dk
Mail info@husvild.dk (Alle hverdage fra 10.00-16.00)